Spring naar hoofd-inhoud

Bent u al een Fijnwoner?

Aangemaakt door Rob van Bergen | |   Blog

Doorgewinterde forensen ontkomen niet aan de campagnes op de radio. Zo word ik tijdens mijn dagelijkse verplaatsingen in het kader van mijn activiteiten buitenshuis platgebombardeerd met een campagne van Natuur & Milieu over de Slimwoner. Neem energiebesparende maatregelen, is de boodschap, want dan ben je slim! Slimme mensen moeten dit toch willen en ook doen!? Nu acht ik mezelf slim, dus ze hadden mij te pakken.

Van dik hout…
Googlen leert mij dat Slimwonen breder wordt uitgedragen in Nederland. Zo heb je Slimwoner van Natuur & Milieu en ‘Slimwonen’, een Noord-Nederlandse uitvinding. Met harde cijfers worden we overtuigd. Gewoon op het niveau van: je doet dit, het kost dat en het levert zus op. Slimwoners houden blijkbaar van de korte, doeltreffende klap! Ook dat spreekt mij zeker aan. Hup, we isoleren onze gevel voor € 750,- en de opbrengst is € 200,- per jaar. Daar hoeven we toch niet lang over na te denken? Waar is nog een impuls voor nodig als een revolverend energiefonds, mijmerde ik.

IJzersterke marketing
Wat een ijzersterke marketingboodschappen! Laat ik het maar gewoon toegeven. Daar kunnen we bij ISSO als ontwikkelaar van de ‘methodiek maatwerkadvies energieprestatie’ nog een puntje aan zuigen. De harde Euri: dát doet het werk in de communicatie. Toch heeft mijn collega Jan Cromwijk nog een mooie aanvullende boodschap, waarin hij na-isoleren als een kans ziet voor installateurs. En ook voor Slimwonen is meer nodig. Dat ‘meer’ noem ik ‘Fijnwonen’. De formule voor Fijnwonen = Slimwonen + GoedAdvies+ GedegenUitvoering + FijneNazorg. Fijnwonen koppelt de efficiency van Slimwonen aan de doordachtheid van een GoedAdvies.

Slimwoner 2.0
Ook al heb ik als materiedeskundige (ander woord voor techneut) niet zoveel kaas gegeten van marketing, ik weet welke ellende kan ontstaan wanneer je slimmer bent dan slim. De Slimwoner 2.0 (zeg maar) kan besluiten twee keer zo’n Slimwonen-klap uit te voeren. Ik noem even een willekeurige combinatie: hij isoleert zijn gevels en zet ook nog even een zonneboiler op zijn dak. Slimwonen begint hier al wat haarscheurtjes te vertonen. Want hoe zit het nu met de luchtkwaliteit in zijn woning? Daar dacht Slimwonen in Noord-Nederland ook over na. Om dit euvel te bestrijden wordt de Slimwonen-adviseur in stelling gebracht. Die kunnen de Slimwoner-in-spé adviseren en begeleiden. De klanten beoordelen de SlimWonen-adviseur op de site en zo wordt kaf van koren gescheiden. Allemaal helemaal 2014!

Gezond binnenmilieu
Zorg dat de Slimwoner ook een Fijnwoner wordt, is mijn slimme toevoeging aan het Slimwonen-concept. Zo besparen we niet alleen op kosten, maar krijgen we ook een comfortabel, gezond en veilig woonklimaat. Dat lijkt me eveneens een Uniek- Verkoop-Argument voor alle toekomstige Slimwoner-, eh Fijnwoner-adviseurs.

Terug